- Odwiedziny: 4724602
- Do końca roku: 208 dni
- Do wakacji: 17 dni
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach
-
Statystyki
-
Kalendarium
Wtorek, 2023-06-06
Imieniny: Laury, Laurentego
Zarządzanie emocjami - Jak radzić sobie ze złością?
Zarządzanie swoimi emocjami należy rozpocząć od zrozumienia tego, że złe emocje nie istnieją.
Emocje mają swój własny powód do bycia. Muszą istnieć. Pełnią rolę wentyla bezpieczeństwa dla naszego umysłu lub są mechanizmem, który motywuje nas do działania. Dlatego też poważnym błędem jest klasyfikowanie ich jako dobrych lub złych.
Zamiast zastanawiać się nad tym, co tak naprawdę się dzieje w Twojej psychice, spróbuj zmienić swoje nastawienie do pojawiających się emocji. Postaraj się zrozumieć po prostu to, że pewne bodźce sprzyjają określonym emocjom. Jest to sytuacja nieunikniona. Zamiast więc z nią walczyć, wystarczy opanować inteligentne zarządzanie swoimi emocjami.
Co oznacza określenie „zarządzanie emocjami”?
Inteligentne zarządzanie swoimi emocjami oznacza umiejętne kierowanie nimi tak, aby zachować nad nimi kontrolę i równowagę emocjonalną.
Umiejętne zarządzanie swoimi emocjami pozwoli Ci także trzymać swoje emocje „na wodzy” tak, aby znacznie lepiej i skuteczniej kierować swoim życiem.
Kiedy Twoje emocje są w równowadze, jesteś bardziej kreatywny i szczęśliwszy. Zachowujesz w pamięci to, co czujesz, zamiast pozwolić emocjom na przejęcie kontroli na tym, kim jesteś. Innymi słowy, zarządzanie swoimi emocjami to najlepszy sposób na to, aby Twoje emocje były konstruktywne i pracowały na Twoją korzyść, a nie przeciwko Tobie.
Możemy zarządzać różnymi emocjami. Dziś chciałabym abyśmy zajęli się złością oraz sposobami efektywnego radzenia sobie z tą emocją.
Co to jest złość?
Złość jest emocją, która informuje nas, że coś nam nie służy, zagraża. Jednocześnie mobilizuje siły naszego organizmu do poradzenia sobiez niekorzystną dla nas sytuacją. To złość w sytuacji kryzysu dodaje nam sił i motywuje do podjęcia walki lub ucieczki. Złość często jest sygnałem, że ktoś przekroczył naszą granicę. Często wiąże się również z naszym poczuciem niesprawiedliwości albo złamania umówionej wcześnie zasady. Złość zwykle pojawia się, gdy napotykamy przeszkodę na drodze do osiągnięcia czegoś, co jest dla nas ważne.
Jak wyrażamy złość?
Najczęściej złość wyrażana jest na trzy sposoby:
agresywnie – reakcje związane z atakiem fizycznym lub słownym na obiekt wywołujący złość , co w konsekwencji prowadzi najczęściej do zachowań przekraczających granice innych osób.
pasywnie - reakcje polegające na tłumieniu, próbie ignorowania emocji,
asertywnie - reakcja zwykle najskuteczniejsza spośród wymienionych, polegająca na wyrażeniu złości, odwołaniu się do swoich potrzeb i emocji z szacunkiem do odbiorcy.
Złości nie warto, a wręcz nie wolno tłumić. Lepszą metodą jest nastawienie się na to, co chce nam powiedzieć.
W jaki sposób możemy konstruktywnie radzić sobie ze złością?
Gdy ogarnie Cię złość, nie kieruj jej przeciw innym ani przeciw sobie, tylko zastosuj którąś z podanych niżej – aktywizujących ciało lub wyciszających umysł – technik.
Wyjdź na zewnątrz i rusz przed siebie szybkim marszem lub biegiem, aż się uspokoisz. Ruch znakomicie pozwala zużytkować gromadzącą się energię, a wysiłek fizyczny wyzwala endorfiny, które poprawią Twój nastrój, a dzięki temu, że minie trochę czasu od zdarzenia, które Cię zdenerwowało, łatwiej Ci będzie spojrzeć na sytuację z dystansem.
- Napisz lub narysuj na kartce to co Cię zdenerwowało a następnie pognieć lub podrzyj na kawałki tą kartkę i wyrzuć do kosza.
- Włącz rytmiczną muzykę i tańcz do niej lub głośno śpiewaj.
- Użyj swojej wyobraźni i pomyśl, że lecisz samolotem, wznosisz się coraz wyżej i wyżej, a powód Twojego zdenerwowania robi się coraz mniejszy.
- Stwórz w wyobraźni „wyspę spokoju” - może to być wyspa z ciepłym piaskiem, widokiem na morze, miarowym szumem fal lub inne miejsce, które kojarzy Ci się ze spokojem i relaksem.
Powyższe metody to sposoby na to, by uspokoić emocje tu i teraz. Nie rozwiązują one jednak problemu pojawiania się złości. Potrzebne jest do tego poznanie jej źródeł i praca nad ich eliminacją lub ograniczeniem wpływu na nasze emocje.
Pedagog szkolny Anna Chmielnik