Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6393790
    • Do końca roku: 252 dni
    • Do wakacji: 59 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-23

    Imieniny: Ilony, Jerzego

Uczniowie z Ukrainy - umiejętności po roku nauki, przygotowanie tekstów, spodziewane trudności.

W marcu mija rok od chwili, gdy dołączyli do naszej szkoły pierwsi uczniowie z ogarniętej wojną Ukrainy.  Jakie umiejętności powinny posiadać dzieci po roku nauki języka polskiego jako obcego? 

Jakie deklarują trudności? Co jest ich mocną stroną? Co może być przydatne w ocenie stopnia trudności przygotowywanych dla nich materiałów?

Dzieci na początku poznały alfabet, nazwy przedmiotów i osób z najbliższego otoczenia. Opanowały leksykę związaną ze szkołą, zwroty grzecznościowe, powitania i pożegnania. Potrafią się komunikować w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych. Rozróżniają rodzaje gramatyczne, stosują zaimki osobowe. Znają podstawowe przymiotniki opisujące przedmioty i ludzi, a także parę frazeologizmów z nazwami zwierząt ( np. pracowity jak mrówka). Budują proste pytania, podejmują próby odpowiedzi pełnym zdaniem. Stosują konstrukcje z biernikiem i narzędnikiem, rozróżniają typy koniugacji- w większości intuicyjnie. Określają czas, rozumieją aspekt dokonany i niedokonany. Opisują swój dzień, wyrażają upodobania, opowiadają o przeszłości i planach na przyszłość. Tworzą przysłówki od przymiotników. Wykonują proste zadania matematyczne, znają jednostki miar i wag, nazwy miesięcy, pory roku. 

Dzieci poznały przez rok różne święta i zwyczaje, zapoznały się z prostymi utworami muzycznymi i literackimi. Czytają i słuchają ze zrozumieniem.

Czy to dużo? A może raczej ciągle za mało? Do czego może być im potrzebna ta wiedza w codziennym funkcjonowaniu?  Przypomnijmy sobie siebie po roku nauki języka obcego.

Nasi uczniowie zapytnani o trudności wymieniają pisanie- zwłaszcza dłuższych form wypowiedzi. Problem sprawia im to, że inaczej słyszą, inaczej muszą zapisać słowo. Wszelkie dwuznaki oraz ó; u; rz; ż; h; ch. Często zdarza się, że dzieci mylą litery: u; y; t; ł; j; i; p; b.

Mocną stroną naszych uczniów jest to, że rozumieją, co mówimy, starają się także brać udział w życiu szkoły.

Przydatną aplikacją pozwalającą ocenić stopień trudności przygotowywanych dla nich materiałów jest Jasnopis.pl. To narzędzie mierzące zrozumiałość tekstu napisanego w języku polskim. Dzięki aplikacji możemy również uzykać pomoc w uproszczeniu tekstu.

Stroną, na którą warto zajrzeć jest także https://certyfikatpolski.pl/. Możemy tam obejrzeć przykładowe teksty dla poszczególnych poziomów językowych i porównać z tym, co przygotowaliśmy dla naszych uczniów.

Tradycyjnie w ocenianiu uczniów z Ukrainy pomocne są webinary CEO czy sieć współpracy ODN (trzeba się zarejestrować, aby mieć dostęp do materiałów). W pierwszym roku nauki nie oceniamy ortografii i akceptujemy różne sposoby odpowiedzi. Musimy też mieć na uwadze ograniczony zasób słownictwa. Uczniowie powinni jednak wykazać się opanowaniem zagadnień omawianych na lekcji - nawet jeśli zrobią to w prostszych słowach czy odpowiedzą w formie wskazania lub prostej grafiki.

M. Wąsowska