Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6260456
    • Do końca roku: 278 dni
    • Do wakacji: 85 dni
  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-03-28

    Imieniny: Anieli, Kasrota

Skuteczne narzędzia uczenia się.

1. Ucz się systematycznie,

2. Czytaj małe fragmenty tekstu

3. Rób powtórki

4. Rób notatki z tego, co przeczytałeś- a najlepiej zrób mapę myśli- rysuj, używaj kolorów, różnej grubości linii, znaczków, symboli, strzałek

5. Powiedz na głos to, czego się nauczyłeś (stwórz opowiadanie, możesz dodać zabawne elementy, lub opowiadaj to w sposób zabawny- teatralnym głosem, ze śmieszną intonacją)

6. Naucz kogoś tego, co już sam potrafisz

7. Wykorzystaj wiedzę w praktyce (np. rozwiąż krzyżówkę z przerabianego materiału, pokaż na mapie miejsca, o których czytałeś w książce z geografii, zrób doświadczenie)

8. Ucz się z drugą osobą (uczycie się wówczas wzajemnie, tłumacząc sobie na bieżąco niezrozumiałe kwestie lub szukając wspólnie rozwiązania)

9. Zadawaj pytania do przerabianego materiału (możesz pytać sam siebie lub lepiej- kolegę)

10. Pamiętaj, ze do nauki podchodzić z optymizmem

 

Spróbujcie wykorzystać te techniki podczas najbliższej nauki. W każdym przedmiocie można zastosować elementy, które będą pomocne w zapamiętywaniu. Tworząc mapę myśli można tworzyć ją jako historyjkę, opowiadanie, komiks czy nawet rebus.

Używając w notatkach kolorów, symboli, wykorzystując rym lub rytm angażujemy prawą półkulę mózgu, która w polskim szkolnictwie jest zdecydowanie pomijana. Dzieci uczone są uczenia się na pamięć, a to najgorsza z możliwych technik bo- angażuje wyłącznie lewą półkulę mózgu i jest mało efektywna z uwagi na ulotność treści. Brak powiązań w mózgu dla nowych informacji powoduje ich szybka utratę. Czyli uczenie się na marne.

Mózg ludzki może w jednej chwili zapamiętać 7 (plus/minus 2) nowych elementów. Nie staraj się zatem zapamiętać na raz 20 słówek z angielskiego bo to jest niemożliwe. Naucz się 7-9 słówek, powtórz je, ułóż z nimi zdania, historyjkę, wykorzystaj podczas dialogu i zabierz się za naukę kolejnych 7.

Ucząc się dat na historię - powiąż je z innymi informacjami, które być może już znasz- dodaj osoby (imiona królów możesz kojarzyć ze swoimi wujkami), miejsce akcji (wyobraź sobie, jak mogło wyglądać miejsce bitwy lub zamek króla, lub jakie potrawy znajdowały się na uczcie, kiedy czytasz o obiadach czwartkowych???? Niech obrazy w twojej głowie żyją, maja barwy, dźwięk. Wyobraź sobie, że uczestniczysz w tych wydarzeniach.

A na biologię?... rysuj, koloruj, twórz obrazy. W ten sposób nauczysz się budowy komórki, budowę narządów i wszystkich procesów (dodanie strzałek pomoże zrozumieć ci, jaki proces następuje po sobie, wyobraź sobie, co się w danym momencie dzieje- jakie odgłosy towarzyszą trawieniu, jakie zapachy, kolory…).

Na początku może wydawać się takie uczenie trudne lub sceptycznie będziecie podchodzić wobec przedstawionych technik. Jednak warto zwrócić uwagę, żeby wykorzystać właściwości całego mózgu ponieważ dzięki temu wzrasta efektywność uczenia się. Neuropsychologia daje wiele rozwiązań, podpowiada, co robić, żeby zapamiętać trwale a do tego, by proces uczenia się był doskonałą zabawą.