Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6396995
    • Do końca roku: 251 dni
    • Do wakacji: 58 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-04-24

    Imieniny: Bony, Horacji

PROJEKT „ROZWIJANIE KOMPETENCJI EMOCJONALNO – SPOŁECZNYCH UCZNIÓW"

SPRAWOZDANIE 

z realizacji  autorskiego projektu wpisanego w innowacje szkolne na rok szkolny 2019/ 2020

pod nazwą

„Rozwijanie Kompetencji Emocjonalno – Społecznych Uczniów”

W  kończącym się roku szkolnym przystąpiliśmy do realizacji projektu: „Rozwijanie Kompetencji Emocjonalno- Społecznych Uczniów”. Zgodnie z jego założeniami, realizacją zadań objęci zostali wszyscy uczniowie naszej szkoły oraz grono pedagogiczne.

CELEM OGÓLNYM projektu było podniesienie poziomu kompetencji emocjonalno – społecznych uczniów.

CELE SZCZEGÓŁOWE to:

  1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych uczniów.
  2. Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
  3. Nauka własnego zachowania ucznia w różnych sytuacjach społecznych.
  4. Dokonanie samooceny emocjonalnej.
  5. Wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu społeczno – emocjonalnym uczniów.

Zgodnie z harmonogramem projektu:

- we wrześniu 2019r. przeprowadzono diagnozę wstępną, którą stanowiła samoocena emocjonalna uczniów,
- we wrześniu i październiku 2019r., w kl. 1-3 rozpoczęto realizację programu profilaktycznego „Przyjaciele Zippiego”, a w kl.4- 8 praca skupiona była na poznawaniu
i wyjaśnianiu terminów z obszaru emocji oraz poszukiwaniu sposobów radzenia sobie z nimi.
- w listopadzie 2019r.tworzono klasowe techniki nazywania i oznaczania emocji, a specjaliści zewnętrzni przeprowadzili warsztaty dla kl. 1-3 pt. „Emocje w moim ciele” i  dla kl.4- 8 „Emocjonalny challenge”.
Dodatkowo, uczniowie klas 6, pod opieką Pani wicedyrektor B. Molik i psychologa szkolnego, Pani M. Grobelnej, wzięli udział w spektaklu profilaktycznym w Nowym Tomyślu, pt. „Nerwy do konserwy”,
- w grudniu 2019r., w nawiązaniu do atmosfery świąt, rozmawialiśmy o zewnętrznej
i wewnętrznej motywacji w dokonywaniu zmian w sposobach radzenia sobie z emocjami,
- w styczniu i lutym 2020r., rozpatrywaliśmy rolę stresu w pojawianiu się emocji oraz poznawaliśmy techniki relaksacyjne  wykorzystując je  do walki ze stresem,
- marzec 2020r. był miesiącem, w którym, z uwagi na przejście na zdalne nauczanie, zmuszeni byliśmy zmodyfikować formy kontynuacji naszego projektu. W związku
z zaistniałą sytuacją, w okresie od marca do czerwca 2020r., realizacja projektu odbywała się poprzez cykliczną  publikację materiałów tematycznych na stronie internetowej naszej szkoły. 

 

W ramach projektu, zrealizowano też zaplanowane działania dodatkowe, do których  należało:
- przeszkolenie członków Rady Pedagogicznej, co nastąpiło 14.11.2019r. -  szkolenie „Trudny uczeń, czy trudne emocje?” poprowadził specjalista zewnętrzny
- udział pracowników psychologiczno- pedagogicznych szkoły w cyklu warsztatów Superwizji .

Poza planem,  zrealizowano  zajęcia socjoterapeutyczne dla wybranej grupy uczniów klas 5-6, prowadzone przez psychologa szkolnego/ socjoterapeutę, które były pogłębieniem działań projektowych.

 

WNIOSKI:

-  z uwagi na przejście na zdalne nauczanie, w miesiącach marzec- maj 2020r., zmodyfikowano tematykę realizowanych zadań-  nie przeprowadzono warsztatów dostosowanych do specyfiki poszczególnych klas oraz nie dokonano diagnozy kontrolnej samooceny uczniów.

- szansą na uzupełnienie  realizacji zadań z obszarów  wykluczonych poprzez, wymuszoną czynnikami zewnętrznymi, modyfikację projektu, mogłaby być jego kontynuacja w kolejnym roku szkolnym.

ZALECENIA:

- biorąc pod uwagę:

* całoroczne obserwacje występujących problemów emocjonalno- społecznych u  uczniów naszej szkoły, 
* zalecenia zawarte we wciąż dostarczanych opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno- pedagogicznej,
* potrzebę uzupełnienia nie zrealizowanych zadań,

widzi się potrzebę kontynuacji projektu w kolejnym roku szkolnym.

- wskazana jest też kontynuacja  działań w formie rozpoczętych zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych przez psychologa szkolnego/ socjoterapeutę.

Sprawozdanie sporządziły:

A. Chmielnik, M. Grobelna, I. Pyżalska- Rybarczyk
(autorki i koordynatorki projektu)