Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6395981
    • Do końca roku: 251 dni
    • Do wakacji: 58 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-04-24

    Imieniny: Bony, Horacji

OGÓLNOSZKOLNY PROJEKT CZYTELNICZY „POLUBIĆ CZYTANIE”


CELE PROJEKTU
:

¨      Popularyzowanie czytelnictwa

¨      Poprawa stanu czytelnictwa w szkole

¨      Wyrabianie nawyku właściwego spędzania wolnego czasu z książką

¨      Przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów

¨      Wzrost zainteresowania uczniów zbiorami biblioteki

¨      Poznanie zainteresowań czytelniczych uczniów

¨      Okazja do wysiłku intelektualnego, wykazania się pomysłowością

 

ADRESACI PROJEKTU

Wszyscy uczniowie szkoły podstawowej.

 

CZAS REALIZACJI

Niniejszy projekt będzie realizowany w terminie: wrzesień 2015 – czerwiec 2016. 

W trosce o poprawę stanu czytelnictwa, biblioteka zamierza podjąć działania, które mają na celu zainteresowanie uczniów tekstem drukowanym.

W związku z powyższym opracowano projekt mający na celu poprawę tego obszaru. Zaplanowano przeprowadzenie działań, które zostaną przedstawione w dalszej części. 

Koordynatorem projektu jest biblioteka szkolna. Do wykonania zaplanowanych zadań wyznaczone zostały zespoły:

- nauczycieli klas 1-3

- zespół humanistyczny kl. 4-6

- biblioteka szkolna.

PODJĘTE DZIAŁANIA

W celu zwiększenia czytelnictwa i jego kontroli nauczyciele podejmą następujące działania:

zespół nauczycieli klas 1 – osoba odpowiedzialna lider zespołu p. Jolanta Nizio

  • tworzenie w klasach kącików czytelniczych
  • wspólne z dziećmi odwiedzanie biblioteki 2 razy w miesiącu
  • aktywne uczestnictwo w cyklu spotkań „Cała Polska czyta dzieciom” – ekspozycja prac plastycznych na gazetce przy bibliotece

zespół nauczycieli klas 2 – osoba odpowiedzialna lider zespołu p. Katarzyna Czarnecka 

  • wprowadzenie zeszytów lektur
  • obowiązkowe wypożyczenie i opisanie 1 książki w miesiącu (autor, tytuł, główni bohaterowie, krótka notatka o treści, ilustracja)
  • wspólne z dziećmi odwiedzanie biblioteki raz w miesiącu
  • tworzenie w klasach kącików czytelniczych
  • gazetki ścienne w klasach – wybranie najciekawszej postaci i krótka notatka o niej oraz wykonanie ilustracji – do wybranej dowolnie przez nauczyciela książki

 

zespół nauczycieli klas 3 – osoba odpowiedzialna lider zespołu p. Barbara Wieczorek

  • wprowadzenie zeszytów lektur
  • obowiązkowe wypożyczanie i opisanie 1 książki w miesiącu (autor, tytuł, główni bohaterowie, krótka notatka o treści, ilustracja)
  • wspólne z dziećmi odwiedzanie biblioteki raz w miesiącu
  • opisanie dalszych losów bohaterów serii książek: Zaopiekuj się mną,  Mądra mysz, 100 bajek naszego dzieciństwa – wystawa w bibliotece i na holu

 

Biblioteka – osoby odpowiedzialne p. Małgorzata Woźna, p. Lidia Chudziak

  • konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka” (dla klas 1-3) – luty 2016
  • konkurs frazeologiczny (dla klas 4-6) – listopad 2015
  • udział w konkursie zorganizowanym przez gimnazjum i Liceum im. Matki Jadwigi Borzęckiej Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego na okładkę do ulubionej książki młodzieżowej (dla klas 4-6) – październik/listopad 2015
  • kontynuacja akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – cały rok
  • pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych – październik 2015
  • promowanie czytelnictwa – kampania „Czytam wszędzie” – cały rok
  • ekspozycja gazetek ściennych propagujących czytelnictwo – cały rok
  • prezentowanie opisanych dalszych losów bohaterów książek – wystawa
    w bibliotece i na holu (klasy 3)

 zespół humanistyczny – osoba odpowiedzialna lider zespołu s. Anna Ratajczak

  • „I Ty możesz napisać baśń” – praca w grupach kl. 4 (wystawa w klasach)
  • odwiedzanie biblioteki szkolnej przez nauczycieli j. polskiego wspólnie z dziećmi połączone z wypożyczaniem lektur dodatkowych (klasy 4)
  • prezentowanie przeczytanych książek przez uczniów w klasach 5-6 na lekcjach języka polskiego

 

    6.  PRZEWIDYWANE EFEKTY

  • zdobywanie kultury czytelniczej, pojmowanie książki jako niezbędnego źródła informacji
  • wzrost zainteresowania książkami
  • zmniejszenie liczby nieaktywnych czytelników,
  • wzrost poziomu umiejętności czytania ze zrozumieniem,
  • poznanie zainteresowań czytelniczych uczniów;
  • umiejętność wyrażania własnej opinii o przeczytanej książce, rekomendacji książki kolegom