- Odwiedziny: 6269160
- Do końca roku: 278 dni
- Do wakacji: 85 dni
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-03-28
Imieniny: Anieli, Kasrota
PROJEKT EDUKACYJNY - TRZYMAJ FORMĘ!
To inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym dwukierunkowym podejściu: promującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.
Czas realizacji : listopad 2018r. - maj 2019r.
Ogólnopolski Program Edukacyjny „Trzymaj Formę!" współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.
Celem programu "Trzymaj Formę!" jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
Program "Trzymaj Formę!" pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekty winny służyć promocji aktywności fizycznej, uczyć prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru. Taka konstrukcja programu, dająca dużą swobodę wyboru sposobu jego realizacji, umożliwia uczniom poszukiwanie i realizowanie własnych pomysłów prozdrowotnych i ma niewątpliwy wpływ na jego skuteczność.
Założenia programu:
1. Celem Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
2. Program może być realizowany w szkołach gimnazjalnych oraz w szkołach podstawowych w klasach V-VI.
3. W ramach programu szkoła może organizować zajęcia pozalekcyjne ogólnie rozwijające uczniów: wykraczające poza podstawę programową i programy nauczania. Zajęcia mają rozwijać zainteresowania uczniów, w szczególności te dotyczące zasad prawidłowego odżywiania i potrzeby codziennej aktywności fizycznej.
4. Projekty realizowane przez zainteresowane szkoły powinny służyć promocji aktywności fizycznej oraz prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się młodzieży.
5. Projekty powinny być interdyscyplinarne, traktujące problem zdrowego trybu życia całościowo, odnoszące się zarówno do zdobywania konkretnych umiejętności, jak też do kształtowania postaw i zwiększania zainteresowania problematyką prozdrowotną.
Projekty powinny łączyć aktywność uczniów, spełnienie ich oczekiwań, zaangażowanie otoczenia szkoły i społeczności lokalnej z wykorzystaniem najnowszej dostępnej wiedzy we wskazanym zakresie. Projekty muszą się zakończyć prezentacją uzyskanych rezultatów.
6. Przedmiotem projektów realizowanych w ramach programu "Trzymaj Formę!" nie mogą być zagadnienia związane z handlem i promocją produktów żywnościowych.
7. Żadne nazwy i znaki handlowe produktów żywnościowych lub firm produkujących żywność nie mogą być komunikowane i używane w ramach realizacji programu.
8. Projekty nie mogą być oparte na zakazach i dyskryminować żadnej z grup produktów żywnościowych.
9. Projekty powinien składać się z czterech etapów – przygotowania, planowania, realizacji i prezentacji. Uczniowie muszą być aktywni we wszystkich etapach. Podczas przygotowania uczniowie wspólnie z nauczycielem opracowują tematy i cele projektu, później planują pracę, opracowują harmonogram i kryteria wykonania i przedstawiają rezultaty.
Koordynator
Magdalena Kwaśna
Maciej Siemieniak
PODSUMOWANIE PROJEKTU
Program edukacyjny ,,Trzymaj formę’’
Rok szkolny 2018/2019
W roku szkolnym 2018/2019 klasy V oraz VI wzięły udział w programie TRZYMAJ FORMĘ.
Program realizowany był metodą projektu edukacyjnego – ,,Jabłko rano i wieczorem a nie spotkasz się z doktorem’’.
Uczniowie działali jak nauczyciele, samodzielnie opracowali i prowadzili lekcje.
Projekt realizowany był w ramach godzin lekcyjnych ( wychowanie fizyczne, biologia, przyroda) oraz zajęć pozalekcyjnych, wycieczki.
W projekcie uczestniczyli rodzice którzy wzięli udział w konkursie na najlepsze hasło prozdrowotne, uczestniczyli w wyjeździe na mecz piłkarski Ekstraklasy w Poznaniu oraz kibicowali na Mistrzostwach Szkoły chłopców klas 5 i 6 w Piłce nożnej.
Podczas realizacji projektu ,,Jabłko rano i wieczorem a nie spotkasz się z doktorem’’, uczniowie pogłębiali wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Uczestniczyli i prowadzili zajęcia tematyczne, tworzyli prezentacje multimedialne z edukacji zdrowotnej, wykonywali gazetki, plakaty, uczestniczyli z rodzicami w konkursie, uczestniczyli w konkursach sportowych, tworzyli pomysły na zdrowe śniadanie do szkoły.
Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
L.p. |
Zrealizowane zadanie |
Klasa |
Odpowiedzialni |
Termin |
1. |
Opracowanie wraz z klasami zadań do realizacji w ramach projektu ,,Trzymaj formę’’
Poinformowanie rodziców o przystąpieniu szkoły do programu ,, Trzymaj formę’’ – rozdanie ulotek |
5 i 6 |
Magdalena Kwaśna Maciej Siemieniak Katarzyna Klatkiewicz |
XI 2018r. |
2. |
Przygotowanie plakatu promującego program ..Trzymaj formę’’ |
5 i 6 |
Magdalena Kwaśna |
XI 2018r |
3. |
Taneczne przerwy |
5 i 6 |
Magdalena Kwaśna |
XII 2018- I 2019r |
4. |
Moje kolorowe śniadanie – przedstawienie przez uczniów pomysłów na zdrowe śniadanie do szkoły |
6 |
Katarzyna Klatkiewicz |
II 2019r |
5. |
Mistrzostwa szkoły w Piłce Nożnej chłopców ( udział rodziców w roli kibica) |
5 i 6 |
Przemysław Kolanoś |
II – III 2019r |
6. |
Przeprowadzenie badań BMI |
5 |
Higienistka szkolna |
XII 2018r. |
7. |
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie ,,Różne formy spędzania czasu wolnego’’ – prezentacja multimedialna |
6 |
Magdalena Kwaśna |
III 2019r. |
8. |
Piramida zdrowego żywienia – gazetki szkolne |
6 |
Magdalena Kwaśna |
III 2019r. |
9. |
Fast food – dlaczego jest niezdrowy? – prezentacja multimedialna |
5 i 6 |
Maciej Siemieniak |
IV 2019r. |
10. |
Konkurs na najlepsze hasło prozdrowotne dla rodziców i dzieci |
rodzice i dzieci uczniów klasy 6a,d oraz 5a |
Magdalena Kwaśna |
XI 2018r |
11. |
Wyjazd na mecz Lech Poznań – Arka Gdynia |
Rodzice+ dzieci |
Magdalena Kwaśna |
III 2019r. |
12. |
Kształtowanie sylwetki – ćwiczenia utrzymywania prawidłowej postawy ciała |
5 |
Magdalena Kwaśna |
V 2019r |
13. |
Kin – Ball – gra ( lekcje wychowania fizycznego) |
5 i 6 |
Magdalena Kwaśna |
V 2019r. |
14. |
Opracowanie i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej dla uczniów |
5 |
Magdalena Kwaśna |
V 2019r. |
Wnioski:
- przedsięwzięcia w ramach projektu ,, Trzymaj formę’’ cieszyły się dużym zainteresowanie wśród uczniów i rodziców
- klasy realizujące projekt wykazali się swoimi pomysłami, umiejętnościami, zainteresowaniami sportowymi, plastycznymi, tanecznymi
- aktywnie spędzali swój czas wolny uczestnicząc w konkursach, zawodach, wycieczkach
- zdobyli i przekazali odpowiednią wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i higienicznego trybu życia
- kontynuacja projektu w następnym roku szkolnym
Magdalena Kwaśna