- Odwiedziny: 6446891
- Do końca roku: 236 dni
- Do wakacji: 43 dni
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-05-09
Imieniny: Grzegorza, Karoliny
Co zamiast ocen?
NAZWA INNOWACJI : Co zamiast ocen ?
TYTUŁ INNOWACJI : Lekcje języka angielskiego w klasie 6E bez ocen cyfrowych, z wykorzystaniem wszystkich strategii OK oraz technik MK
CZAS : wrzesień 2022 – czerwiec 2023
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei doceniania pracy uczniów i podkreślania pozytywnych wyników w nauce z wykorzystaniem oceniania kształtującego i myślenia krytycznego. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do przejęcia odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Ponadto, wychodzi na przeciw potrzebie poprawy relacji w szkole oraz przestrzegania przepisów prawa oświatowego.
1. Cel główny: Zwiększenie wiary we własne siły poprzez zmianę akcentów w ocenianiu ze szczególnym wyróżnieniem pozytywnych aspektów pracy ucznia. 2.Cele szczegółowe: - poprawa jakości pracy szkoły -realizacja podstawy programowej oraz niektórych punktów ze Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 - zwiększenie motywacji do pracy poprzez pozytywną informację zwrotną -polepszenie relacji uczeń-nauczyciel - kształtowanie u uczniów postawy odpowiedzialności za własny proces uczenia się - rozwijanie w uczniach kompetencji przyszłości |
Spodziewane efekty:
Dla Uczniów
-zwiększenie wiary we własne możliwości
większa motywacja do pracy
-współpraca między uczniami a nie rywalizacja o stopnie
-nauka prawdziwej odpowiedzialności
-nauka dla siebie a nie dla stopni
-lepsza realizacja podstawy programowej
- większa świadomość celów i procesów uczenia się
Dla Nauczyciela:
-ma możliwość większej indywidualizacji pracy
-wspiera pozytywne relacje sprzyjające uczeniu się
-wykorzystuje najnowsze metody pracy związane z odkryciami neurodydaktyki
-efektywniej realizuje podstawę programową
-realizuje założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030
Dla Szkoły:
-podniesienie jakości pracy szkoły
-polepszanie wizerunku szkoły w środowisku lokalnym jako placówki bardziej przyjaznej uczniom i nowoczesnej
Szczegółowa analiza wyników ankiety końcoworocznej, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły oraz na stronie internetowej szkoły.
Przebieg i wnioski:
Przed rozpoczęciem realizacji innowacji napisałam list do Rodziców informujący ich o celach i sposobach realizacji mojego eksperymentu oraz zapytałam na pierwszym zebraniu, czy wszyscy chcą, aby ich dzieci brały w niej udział. Nikt nie zgłosił sprzeciwu w tej kwestii. W trakcie innowacji rozmawiałam zarówno z uczniami jak i z rodzicami w celu bieżącego wyjaśniania niezrozumiałych kwestii związanych z nowym sposobem oceniania. Przez cały czas trwania innowacji uczniowie otrzymywali pisemne (umieszczane w dzienniku Librus) oraz ustne informacje zwrotne o swoich postępach oraz wskazówki do dalszej pracy. Na koniec trwania innowacji skierowałam ankiety ewaluacyjne do Rodziców oraz uczniów, w których pytałam ich o wartość informacji zwrotnej, jej związek z efektami uczenia się oraz jak cała innowacja wpłynęła na ich motywację do nauki. Wszystkie ankiety były pozytywne. Uczniowie podkreślają w nich to, że zmniejszenie presji na oceny skutkuje większym zaangażowaniem oraz odpowiedzialnością za własny proces uczenia się. Najbardziej wzrosła motywacja do uczenia się u uczniów, którzy w systemie ocen cyfrowych wykazywali minimalną aktywność. Uczniowie zgodnie podkreślili, że dzięki innowacji czują się mniej zestresowani na lekcjach. Wysoko ocenili również przydatność informacji zwrotnej w ocenianiu. Wzrosła też wartość współpracy zamiast rywalizacji. Tylko dwóch uczniów chciałoby powrotu do ocen cyfrowych w ocenianiu bieżącym. Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców są zbliżone do tych przedstawionych przez dzieci. W związku z powyższym chciałabym kontynuować ocenianie bezcyfrowe z ocenianiem kształtującym w roli oceniania bieżącego w klasie 7E.
Paulina Hanaka - Adamska