Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6410110
    • Do końca roku: 246 dni
    • Do wakacji: 53 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-04-29

    Imieniny: Hugona, Piotra

Jak pomóc dziecku wybrać szkołę ponadpodstawową?

Wybór szkoły ponadpodstawowej przypada na szczególny moment rozwoju młodego człowieka, którym jest okres dorastania, kiedy to kształtuje się tożsamość dziecka.

Zdarzają się dzieci, choć to rzadkość, które na etapie kończenia szkoły podstawowej wiedzą już, co chcą w życiu robić, kim zostać w przyszłości i w jakiej szkole kontynuować swoją naukę. Jednak większość z nich, z uwagi na niedojrzałe struktury mózgowe odpowiedzialne za racjonalne podejmowanie decyzji, nie wie czego pragnie, dokąd zmierza, kim ma być.

Dlatego, w wyborze szkoły ponadpodstawowej, ważne jest mądre wsparcie dziecka ze strony dorosłego poprzedzone wnikliwą obserwacją jego funkcjonowania oraz wspólną rozmową z dzieckiem opartą na analizie jego osiągnięć, predyspozycji i możliwości.

 

Jak mądrze wspierać dziecko? Na co zwrócić uwagę?

 

1. Przeanalizujcie możliwości intelektualne dziecka. Czy na pewno poradzi sobie np. w liceum czy technikum oraz jak to jest z jego zdolnościami do uczenia się – czy lubi się uczyć, ile czasu poświęca na naukę aby jej efekty były satysfakcjonujące.

2. Zastanówcie się,  na jaki wysiłek edukacyjny związany z nauką dziecko jest gotowe np. nauka w liceum to nie tylko cztery lata edukacji lecz dalsza nauka w celu zdobycia konkretnego zawodu.

3. Zwróćcie uwagę nie tylko na oceny dziecka z poszczególnych przedmiotów, ale również na fakt, czy lubi się ich uczyć i czy go interesują.

4. Zastanówcie się nad kierunkiem, w jakim jest uzdolnione – czy dziecko raczej woli uczyć się przedmiotów ścisłych czy humanistycznych, lubi języki obce czy może jest urodzonym sportowcem, plastyczką itp.

5. Jakie dziecko ma zainteresowania i pasje  - co robi w wolnym czasie, jakiej treści interesują go filmy, gry, książki; czy ma jakieś szczególne umiejętności w określonej dziedzinie, np. lubi opiekować się dziećmi, zwierzętami, projektuje  stroje, uwielbia robić makijaże, tworzy muzykę, chętnie gotuje, majsterkuje.

6. Jaki ma temperament, czy raczej woli pracować w grupie czy indywidualnie (w samotności), czy wolałoby pracę poprzedzoną planem, raczej przewidywalną i spokojną czy taką, w której zawsze coś się dzieje i tak naprawdę trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał dzień pracy.

7. Jaki jest jego stan zdrowia – do szkół  (technikum i branżowych) konieczne jest zaświadczenie lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu.

8. Miejsce zamieszkania dziecka i odległość do szkoły – w wyborze szkoły poza miejscem zamieszkania należy brać pod uwagę również kwestię dojazdu do szkoły, czas poświęcany na przemieszczenie się dziecka do szkoły czy  też pobyt w bursie oraz  związane z tym koszty a tym samym możliwości finansowe rodziny.

9. Na ile dziecko jest samodzielne, jak dziecko reaguje na rozłąkę i inny tryb funkcjonowania np. gdy nauka w szkole związana jest z pobytem w bursie, dojazdami.

 Wybór szkoły ponadpodstawowej jest procesem, który wymaga czasu i nie powinien być pozostawiany na „ostatnią chwilę”. W tym procesie należy pamiętać, że zadaniem rodzica nie jest podejmowanie decyzji za dziecko, choćby był to trafny wybór, ale również nie powinno się pozostawiać dziecka samemu sobie.

 Zadaniem rodzica, w oparciu o wiedzę na temat dziecka, jest wskazać mu kilka możliwych kierunków i przeprowadzić przez trudny moment podejmowania pierwszej, samodzielnej i ważnej decyzji życiowej.

 

 

  Opracowała: Anna Chmielnik

 

Źródła:

https://portal.librus.pl/artykuly/jak-wspierac-dziecko-w-wyborze-szkoly http://www.zawodowcy.wup.rzeszow.pl/uploads/doc/Rodzice_jako_podstawowy_determinant.pdf, dostęp (2.03.2020 )

http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,23296799,liceum-wybiera-nastolatek-rodzic-ma-o-tym-z-dzieckiem.htm 
Katarzyna Durczak, Jak pomóc rozwijać

 skrzydła, wydawnictwo KOWEZiU, Warszawa 2013 
Jesper Juul. Rodzic jako przywódca stada. Wydawnictwo MIND, Podkowa Leśna 2017. 

https://slideplayer.pl/slide/13954297/