Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6402320
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

PROGRAM ROZWIJANIA ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH „MALI MIŁOŚNICY KSIĄŻKI”

dla  uczniów  kl. III Szkoły Podstawowej w Pniewach

  realizowany w roku szkolny 2013/2014

 

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

 

Ważnym źródłem wiedzy wykorzystywanym w procesie dydaktyczno- -wychowawczym jest książka. Przekazuje ona wiedzę o świecie, wpływa na wolę i uczucia, kształtuje postawy życiowe i charakter. Pozwala kształtować zasady społeczno-moralne dziecka, budzi jego przeżycia estetyczne.

Książka nie tylko wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, ale jest także źródłem rozrywki i zabawy, może stać się drogowskazem i przyjacielem.  Dzieci, które czytają, ładniej wypowiadają się, posiadają bogatsze słownictwo, popełniają  mniej błędów ortograficznych.

  Program „Mali miłośnicy książki” powstał, by wspierać rozwój zainteresowań czytelniczych wśród uczniów klas III.

 Celem programu jest doskonalenie umiejętności czytania, wzbogacanie słownictwa, rozwijanie wyobraźni. Jednocześnie program zakłada zapoznanie dzieci z dorobkiem literackim wybranych autorów.

 

CELE PROGRAMU CZYTELNICZEGO

Cele ogólne:

 

  • rozwijanie zainteresowań książką,
  • rozbudzanie motywacji do czytania książek.

 

Cele  szczegółowe:

 

  • doskonalenie umiejętność czytania, wzbogacanie słownictwa,
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie wyobraźni twórczej,
  • zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci i poznawanie ich twórczości,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych,
  • wdrażanie do poszanowania książek,
  • wyrabianie postaw świadomego i pożytecznego spędzania czasu.

 

METODY I FORMY PRACY

 

 

Metody:

  • praca z tekstem,
  • pogadanka z elementami dyskusji,
  • inscenizacje,
  • prezentacje,
  • prace plastyczne,
  • ćwiczenia praktyczne.

 

Formy:

  • praca indywidualna,
  • praca zbiorowa,
  • praca w grupach.

 

Współpraca:

  • biblioteka,
  • biblioteka publiczna.

 

ZADANIA I FORMY REALIZACJI PROGRAMU

 

1. Włączenie się do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”:

 

2. Wdrożenie do samodzielnego czytania:

  • czytanie lub słuchanie wybranych książek w domu i prezentowanie ich na zajęciach,
  • Konkurs Pięknego Czytania,
  • prowadzenie kącika pod hasłem „To warto przeczytać” (zamieszczanie materiałów przygotowanych przez uczniów),
  • wykorzystanie technologii informacyjnej (adaptacje filmowe znanych książek dla dzieci, słuchanie bajek z taśm magnetofonowych, itp.),
  • uzupełnianie biblioteczki klasowej.

 

3. Rozwijanie wyobraźni twórczej, plastycznej i teatralnej:

  • samodzielne redagowanie krótkich tekstów literackich (historyjki, komiksy, itp.),
  • inscenizowanie fragmentów tekstów, wierszy,
  • ilustrowanie tekstów literackich,
  • przygotowanie przedstawienia z okazji Święta Niepodległości i Święta Szkoły.

 

4. Poznawanie twórczości poetów i pisarzy literatury dziecięcej:

  • cykl zajęć poświęcony twórczości wybranych autorów,
  • prowadzenie dzienniczków czytelniczych,
  • konkurs recytatorski,

 

5. Współpraca z biblioteką.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

 

  • uczeń chętnie czyta,
  • korzysta ze zbiorów bibliotecznych,
  • wypowiada się na temat przeczytanych tekstów, rozumie przeczytany tekst,
  • poznał twórczość wybranych poetów i pisarzy,
  • inscenizuje wiersze i fragmenty utworów,
  • przedstawia na ilustracji treść przeczytanych tekstów,
  • umie właściwie zachować się w bibliotece i czytelni,
  •  szanuje książki.