Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Pniewach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 6404869
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni
  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-27

    Imieniny: Sergiusza, Teofila

PROJEKT SZKOLNY „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”

PROJEKT  „ ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU ROK SZKOLNY 2014/2015

1)   Cel główny programu: Zapobieganie palenia tytoniu wśród młodzieży szkolnej.

2)   Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego.
  2. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich.
  3. Kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia.

3)   Adresaci programu:  Uczniowie klas piątych Szkoły Podstawowej w Pniewach.

4)    Realizatorzy programu: Wychowawcy klas  - kl. 5a Piotr Dolata, kl. 5b Helena Siminiak – Kucza, kl. 5c Dorota Nowaczyk Marcinkowska, kl. 5d Marek Wendt,  kl. 5e Beata Kajzderska.

5)   Koordynator programu: Helena Siminiak – Kucza

6)   Czas trwania programu: I. 2015 – III. 2015

PODSUMOWANIE I OCENA REALIZACJI PROGRAMU  „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”

Realizacja programu odbywała się na godzinach wychowawczych i obejmowała 4 wybrane tematy:

  • Co wiemy na temat palenia tytoniu?
  • Laboratorium ciała.
  • Naucz się mówić „nie”.
  • Znajdź właściwe rozwiązanie, uwierz w siebie.

Program realizowano na lekcjach wychowawczych w formie warsztatów.

I   –  polegały na uzasadnieniu i wzmocnieniu postaw zobowiązujących do niepalenia.

II  –  miały zadanie ukazania funkcjonowanie ludzkiego organizmu oraz  wskazania na  jego potrzeby a przede wszystkim konieczności zapewnienia żywienia i czystego powietrza.

III  – polegały na przekazaniu uczniom wiadomości o zachowaniach  stanowczych - asertywnych, uczenia rozpoznawania się swoich zachowań, szczególnie w sytuacjach trudnych – nacisku grupowego - namawiania do palenia.

IV  –  uczyły  rozpoznawanie przeżywanych emocji  i radzenia sobie z nimi w sytuacjach trudnych oraz uświadomienia mechanizmu konfliktu.

W ramach realizacji zajęć nauczyciele korzystali z konspektów przygotowanych przez Państwową Stację Sanitarną, a także poszerzyli swe działania o dodatkowe elementy:

- spotkanie z higienistką szkolną - pogadanka,

- zapoznanie uczniów z prezentacją multimedialną „Nikotyna Twój Wróg” – przygotowaną przez Państwową Stację Sanitarną,

- uczniowie wykonali prace plastyczne  na konkurs pod hasłem „Palę, nie palę - oto jest pytanie”- wyróżnione prace zaprezentowano na wystawie szkolnej a zwycięskie zostały wysłane na  powiatowy etap,

- wykonywali plakaty z zakresu profilaktyki antynikotynowej – najlepsze zaprezentowano na holu szkoły,

- w klasach uczniowie zrobili gazetki  o treści antynikotynowej.

Projekt podsumowano wykonaniem wystawy plakatów na holu szkoły. Wystawa była skierowana do uczniów całej szkoły, a także do rodziców uczniów, pracowników szkoły i osób odwiedzających szkołę.

Wnioski uczniów po realizacji programu:

- oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia,

- zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz w przyszłości,

- wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina, rówieśnicy i środki masowego przekazu,

- większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali,

- reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na nowych palaczy – dzieci i młodzież,

- dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia,

- sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym.

Kształtowane postawy:

- zobowiązanie do niepalenia,

- duma z faktu niepalenia,

- wspieranie innych osób w decyzji nie podejmowania palenia,

- odpowiedzialność za własne zdrowie.